lisbethbonde.dk > kunstformidling > artikler > Fodfæste i verden

22. maj 2002

Fodfæste i verden
Af LISBETH BONDE

Billedhuggeren Kirsten Ortwed (f. 1948) søger bestandigt nyt land. Hun arbejder i stilskiftende værkserier. Hun prøver ofte kræfter med tyngdeloven, ligesom hendes værker spiller underfundigt og poetisk på forholdet mellem fiktion og virkelig. Hun har efterhånden en del værker til de offentlige rum bag sig. De er alle meget forskellige, men gennemtænkte, og med et sikkert rumligt greb går de i dialog med omgivelserne. Hendes værker toner rent flag. De er form minus følelse og idelogi. Men i hendes nye værker er der sket noget nyt.

I dag bor Ortwed i Pietrasanta, Toscana, hvor hun har direkte adgang til naturens materialer. Her slog hun sig ned i 1997 efter at have forladt sin base i Køln. De sydlige omgivelser har givet hendes værker en ny organisk lethed, og en relation til naturen er blevet synlig: De fem nye skulpturer, der i en kort periode kan ses i Galleri Susanne Ottesen, inden de sendes videre til Odense og Umeå, bærer titlen Cinque Terra efter en egn i Italien. Som mærkelige træer, sendt hertil fra en fjern planet, balancerer de på deres tynde stammer, der hviler på årede sokler af onyx. Man ser tydeligt håndens spor i det sorte bronze, der er støbt efter det modellerede ler. De er taktile og levende i overfladen.

Kompleksitet
Kirsten Ortwed har fra starten arbejdet med skulpturens kompleksitet med materialet og stofligheden som de vigtigste komponenter. Materialer som gummi, voks, skum, plastic, metal og det mere traditionelle bronze, har hun bøjet og leget med, og meget forskellige formverdener har mødt hinanden i værkerne, som kan binde form sammen eller skille den ad. Hun ynder at spille på lethed og tyngde, på organisk og geometrisk, håndgjort og industrielt, blødt og hårdt. Og hun kan lege med stenarterne, som i hendes Ædeltårn til Aars.

Ortwed synes med de nye skulpturer definitivt at have forladt sit minimalistisk prægede udgangspunkt og har gjort sig fri af systemer. De nye skulpturer rejser sig som selvstændige væsener i rummet. De varierer individuelt i form og højde og er dog i familie med hinanden som træerne i skoven.

Kirsten Ortwed er en kunstner, der har fundet fodfæste i verden. Hendes store Raoul Wallenberg-monument til Stockholm, som svenskerne sidste år tog til sig, har gjort hendes arbejder kendt i en større kreds, ligesom hun i 1997 repræsenterede Danmark ved Venedigbiennalen, hvorved hun nåede ud til et internationalt publikum. Og lige nu er hun herhjemme tilgængelig på flere fronter. Også i det store udtræk i Nordjyllands Kunstmuseum, hvor man til 18. august kan se Familien Birgit og Ulf Bischoffs samling fra Berlin, der omfatter 100 værker af Kirsten Ortwed fra 1980‘erne og frem sammen med værker, som museet selv ejer.

*Kirsten Ortwed: Cinque Terre. Galleri Susanne Ottesen. Ti.-fr. 10-13 og 14-18. Lø. 11-15. Til 25. maj